Pagina's

maandag 18 juli 2011

Ik recykleer

In het kader van de nieuwe challenge van Boomie,
heb ik alvast een broek van Evelien gerecycled. Er zat een gaatje op haar knie:
Eerst knipte ik de broek voor de helft af:

Daarna tornde ik de binnenbenen en kruis open van de broek en tekende op 20 cm. vanaf de taille een lijn met een stift:

Afknippen en  het randje zigzaggen (of locken als je een lockmachien hebt):

Dan gaan we rekenen. Je meet de omtrek van de onderkant op. Die doe je keer 1.5. In mijn geval was dat 68 cm x 1.5 = 102 cm. Van een stuk stof knip je dan een strook van 102 cm breed en 10 cm. lang.
De stof pers je dubbel en zigzag je. Dan sluit je de reep in een cirkel.
Zet de spanning van je naaimachien op zijn hoogst (in mijn geval op 9) en de steeklengte op zijn langst (bij mij op 4). Langs de gezigzagde rand naai je dan helemaal rond. De strook rimpelt als het ware vanzelf op:

Leg dan de strook met de goede kant op het rokje neer en speld alles goed vast. Je moet soms de stof iets meer aantrekken of loshalen zodat het precies om het rokje heen past:

Vastnaaien (zet wel de instellingen van je machine weer goed ;-) ), persen naar de goede kant, en dan nog eens recht naaien en dan krijg je dit resultaat:

Zo jammer dat het regende vandaag, kon ze hem niet meteen aantrekken.

Geen opmerkingen: