Pagina's

zondag 4 maart 2012

Jam (fb-kado)

Op facebook heb ik in het begin van het jaar aan zes mensen belooft om een zelfgemaakt kadootje te geven. Hetzij iets gebakken, gekookt, gefröbeld, als het maar zelfgemaakt is. Hier is mijn eerste kadootje:

Jam! Misschien een rare tijd van het jaar om jam te maken, maar je kan jam maken met allerlei vruchten natuurlijk. Op het blog van Mme Confituur staan ook heel veel lekkere receptjes bijvoorbeeld. Zo kwam ik op het idee om mango-citroenjam te maken.

Je neemt twee mango's en drie citroenen. Pers het sap van de citroenen uit en snij de mango's in kleine stukjes. Dan kook je de mango in de citroensap voor tien minuten. Voeg dan 200 gram geleisuiker toe en laat het nog eens drie minuten koken. Verdelen in uitgekookte potjes (ik doe de potjes in de vaatwasser en zodra deze klaar is zet ik de dampende potjes ondersteboven op een schone keukendoek), dichtmaken en tien minuten de potjes op hun kop zetten zodat niet alle vruchtjes op de bodem blijven zitten. Deze is heel lekker fris, maar iets te vloeibaar geworden om het echt op je boterham te smeren. Dus in de yoghurt of in de kwark ermee en smullen maar.

En dan hier aalbessen-vanillejam. Rare tijd voor aalbessen idd, maar ik had nog twee bakken in de vriezer staan. Die bessen krijgen we altijd van kennissen van ons, dit jaar zelfs drie emmers vol dus er was nog wat over :-) Je neemt 500 gram aalbessen en 100 ml water. Dit kook je voor tien minuten, dan voeg je er twee zakjes vanillesuiker en 300 gram geleisuiker aan toe. Dit nog drie minuten koken en als laatst verdelen over de potjes. Ik heb hem nog niet geproefd, maar het rook heerlijk gisteravond in de keuken. Volgende keer als de aalbessen weer komen ga ik het met echte vanille proberen, die had ik jammer genoeg niet in huis. Hebben jullie nog lekkere jam-recepten die ik moet proberen?


1 opmerking:

decreatievetafel zei

mmmm ziet er heerlijk uit... maak eigenlijk nooit zelf jam... moet ik toch eens doen.
groetjes Liesbeth